Arviointia on sekä tiedostettua että tiedostamatonta. Tiedostamatonta arviointia on eleet, ilmeet, äännähdykset. Kaikki se informaatio minkä ihminen saa ympäristöstään.
Tiedostettuna palaute kertoo oppilaalle opiskelustaan ja edistymisestään. Tavoitteena on antaa palaute aina rakentavana ja kannustavana, ei lyttäävänä ja tuomitsevana.
Kun arviointia tulee jatkuvasti, ei vain tutkinnoissa ja muissa katsannoissa. Arvoinnin tulee antaa tietoja oppilaalle itselleen ja oppilaan vanhemmille, missä ollaan menossa, miten edistytään, mitä voisi tehdä lisää, missä vielä on parannettavaa ja mihin ollaan pyrkimässä.
Arvioinnin tulisi aina olla yksilöllistä, oikeudenmukaista, reilua ja monipuolista. (Atjonen 2007, 34)
Jatkuva arviointi on myös vuorovaikutusta palautteen antajan ja saajan välillä.
Myös jatkuva itsearviointi on tärkeää. Ohjaajan tehtävänä on ohjata myös omiin ajatuksiin: Mikä meni hyvin? Missä voisin parantaa? Onko jotain mitä en ymmärrä? Jatkuva itsearviointi myös ohjaa oppilasta siihen mihin soitonopetuksessakin tähdätään: siihen että opettaja lopulta tulee tarpeettomaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti