Kuka oppii?
Miten oppii?
Miksi oppii?
Miten ohjata oppimisprosessia?
Engeströmin täydellinen oppimisprosessi (kognitiivistinen oppimiskäsitys):
1.Motivoituminen
2. Orientoituminen
3. Sisäistäminen
4. Ulkoistaminen
5. Arviointi
6. Kontrolli
Jyväskylän yliopisto, viitattu 7.1.2015
Ohjaajan täytyy tiedostaa oppimisprosessin vaiheita jotta oppilasta pystyy ohjaamaan.
1.Osaamisen aktivointi (mitä oppija osaa?)
2. Oppimistarpeen tunnistaminen (mitä vielä täytyisi osata?)
3. Kokonaiskuvan hahmottaminen (osaamisen ja kehitettävän suhteet)
4. Tietopohjan lisääminen (teoria)
5. Opitun omakohtaistaminen (teoria soveltuvuus oppijan omaan elämään sekä tarpeisiin)
6. Opitun soveltaminen omaan toimintaan ( teoria siirretään käytäntöön)
7. Opitun kriittinen pohdinta (mitä?, miksi? miten?)
8. Uusien näkökulmien ja käytäntöjen luominen (uudet ideat, oivallukset, sovellutukset)
oppimisprosessit ok-opintokeskus, viitattu 7.1.2015
Oppimisprosessin ohjaus lähtee oppilaan tuntemisesta, kun tietää että kuka oppii ja miten oppii parhaiten, tietää vielä että miksi on tärkeä oppia juuri tämä taito, voidaan lähteä kehittämään myös oppimisprosessin ohjaamista.
Oppilaan aktivointi: kysely, kehoitus kokeilemaan, auttavat oppimisessa ja siinä että oppilas itse havaitsee oppivansa ja tietävänsä asioita. Myös uskallus on tärkeää: oppilas myös uskaltaa sanoa tietonsa ääneen tai soittaa asiat ulos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti