Pinus Musica 2014

Pinus Musica 2014

Ryhmäohjaus

Jokainen uusi ryhmä tarvitsee lämmittelyvaiheen jonka aikana ryhmän tunnesuhteet ja normit sekä jäsenten sosiaaliset roolit alkavat muodostua.
Tässä vaiheessa erityisen sopivia ovat harjoitukset ja leikit jotka sisältävät paljon ihmisten välistä vuorovaikutusta sekä toimintaa. Harjoitteet voivat olla hyvinkin pinnallisia jotta turvallisuus säilyy. Tärkeintä on, että ihmiset saavat tehdä yhdessä jotakin ja havainnoida toisiaan paljastamatta kovin paljon itsestään.

Ryhmäohjauksessa on hyvä ottaa huomioon myös yksilöt aikataulun puitteissa. Lapsiryhmässä on hyvä moikata ja katsoa silmiin. Ihastella tai kysyä jotain lapselta. Kuunnella, mitä lapsille kuuluu.

Ryhmänohjaajan on hyvä pitää ohjat itsellä eikä päästää aihetta luisumaan toisiin aiheisiin.

Ryhmänohjaajan on hyvä ottaa huomioon ryhmän vaiheet. Ohjaaja voi vaiheita nopeuttaa, hidastaa ja helpottaa.

Forming - muodostumisvaihe
Storming - kuohuntavaihe
Norming - sovitteluvaihe
Performing - vapaan kommunikoinnin vaihe
Adjourning - päätösvaihe

Ryhmänohjaajan hyveitä:


  1. regoidaan heti tapahtumiin
  2. aktiivinen kuunteleminen
  3. toisin sanominen- parafraasit
  4. empaattisuus
  5. rajoittaa - pysytään asiassa
  6. tukee ryhmän vaiheita
  7. objektiivisuus
  8. joustavuus
  9. huumori
  10. kekseliäs
  11. selkeys
  12. kannustava
  13. antaa ja vastaanottaa palautetta
  14. kärsivällisyys
  15. vuorovaikutustaidot
  16. oman roolin tiedostaminen 
Johtajuuden ydin on vuorovaikutus. 

Lähde: Mari Miettinen, Savonia AMK:  ryhmädynamiikka 2014-2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti