Tässä vaiheessa erityisen sopivia ovat harjoitukset ja leikit jotka sisältävät paljon ihmisten välistä vuorovaikutusta sekä toimintaa. Harjoitteet voivat olla hyvinkin pinnallisia jotta turvallisuus säilyy. Tärkeintä on, että ihmiset saavat tehdä yhdessä jotakin ja havainnoida toisiaan paljastamatta kovin paljon itsestään.
Ryhmäohjauksessa on hyvä ottaa huomioon myös yksilöt aikataulun puitteissa. Lapsiryhmässä on hyvä moikata ja katsoa silmiin. Ihastella tai kysyä jotain lapselta. Kuunnella, mitä lapsille kuuluu.
Ryhmänohjaajan on hyvä pitää ohjat itsellä eikä päästää aihetta luisumaan toisiin aiheisiin.
Ryhmänohjaajan on hyvä ottaa huomioon ryhmän vaiheet. Ohjaaja voi vaiheita nopeuttaa, hidastaa ja helpottaa.
Forming - muodostumisvaihe
Storming - kuohuntavaihe
Norming - sovitteluvaihe
Performing - vapaan kommunikoinnin vaihe
Adjourning - päätösvaihe
Ryhmänohjaajan hyveitä:
- regoidaan heti tapahtumiin
- aktiivinen kuunteleminen
- toisin sanominen- parafraasit
- empaattisuus
- rajoittaa - pysytään asiassa
- tukee ryhmän vaiheita
- objektiivisuus
- joustavuus
- huumori
- kekseliäs
- selkeys
- kannustava
- antaa ja vastaanottaa palautetta
- kärsivällisyys
- vuorovaikutustaidot
- oman roolin tiedostaminen
Lähde: Mari Miettinen, Savonia AMK: ryhmädynamiikka 2014-2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti