Se on metodina usein musiikkileikkikouluissa, eli muskareissa.
Orff-pedagogiikan pääpiirteitä ovat:
-liike, ihmisääni, kieli, soittimet luovat kokonaisuuden, musiikki ei koskaan pelkkää musiikkia
-oppiminen oman kokeilun ja leikin kautta -> ELÄMYSTEN TUOTTAMINEN LAPSELLE!
-opetusprosessi rakentuu kunkin opetusryhmän mukaiseksi, opettaja ”valvoo” prosessin loogista etenemistä monien mahdollisuuksien keskellä
- opetusprosessissa käytetään monipuolisesti erilaisia työtapoja
Orff-pedagogiikan lähtökohtana on oma kulttuurimme. Yhteismusisointi on lähtökohtana mutta myös yksilöllinen ilmaisu on tärkeää. Siksi soitetaan sooloja ja esiinnytään ryhmässä.
Orff-pedagogiikassa käytettävät työtavat:
o soitto (rytmi- ja melodiasoittimet)
o
aktiivinen kuuntelu
o
äänenkäyttö (puhe, lorut, ääni-ilmaisu)
o
improvisointi, kokonaisvaltainen ilmaisu
o
liike,
tanssi
o
kuva - nuottikuva (visuaalinen ilmaisu)
o
mielikuvat (tarinat)
Lähteet: Marja-Leena Juntunen, Soili Perkiö, Inkeri Simola-Isaksson: Musiikkia liikkuen, Musiikkiliikunnan käsikirja 1 (WSOYpro Oy 2010, s. 28-36)
Annukka Knuuttilalta saatu suullien tieto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti