Pinus Musica 2014

Pinus Musica 2014

Orff-pedagogiikka

Orff-pedagogiikka tarkoittaa kokonaisvaltaista oppijalähtöistä musiikkikasvatusta.
Se on metodina usein musiikkileikkikouluissa, eli muskareissa.

Orff-pedagogiikan pääpiirteitä ovat:
   -liike, ihmisääni, kieli, soittimet luovat kokonaisuuden, musiikki ei koskaan pelkkää musiikkia
 -oppiminen oman kokeilun ja leikin kautta -> ELÄMYSTEN TUOTTAMINEN LAPSELLE!
 -opetusprosessi rakentuu kunkin opetusryhmän mukaiseksi, opettaja ”valvoo” prosessin loogista          etenemistä monien mahdollisuuksien keskellä
 - opetusprosessissa käytetään monipuolisesti erilaisia työtapoja

Orff-pedagogiikan lähtökohtana on oma kulttuurimme. Yhteismusisointi on lähtökohtana mutta myös yksilöllinen ilmaisu on tärkeää. Siksi soitetaan sooloja ja esiinnytään ryhmässä. 

Orff-pedagogiikassa käytettävät työtavat: 
        o   soitto (rytmi- ja melodiasoittimet)
o   aktiivinen kuuntelu
o   äänenkäyttö (puhe, lorut, ääni-ilmaisu)
o   improvisointi, kokonaisvaltainen ilmaisu
o    liike, tanssi
o   kuva - nuottikuva (visuaalinen ilmaisu)
o   mielikuvat (tarinat)

Lähteet: Marja-Leena Juntunen, Soili  Perkiö,  Inkeri Simola-Isaksson: Musiikkia liikkuen, Musiikkiliikunnan käsikirja 1 (WSOYpro Oy 2010, s. 28-36)

Annukka Knuuttilalta saatu suullien tieto. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti